Wycieczka do Trójmiasta i Malborka

Aktualności

W ramach programu „Poznaj Polskę” dofinansowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, uczniowie klas IV-VIII wzięli udział w wycieczce do Trójmiasta i Malborka. Musieli wstać wcześniej niż zwykle, ponieważ wyjazd był już o godz. 3.40.

Pierwszego dnia, po przyjeździe do miejsca zakwaterowania i spożytym posiłku, uczniowie rozpoczęli zwiedzanie jednego z najciekawszych rejonów polskiego wybrzeża Morza Bałtyckiego czyli Półwyspu Helskiego. Trudno o większy symbol Helu niż słynne fokarium, w którym zobaczyliśmy podopiecznych Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego. Ciekawy wykład zaznajomił uczniów z problemami ekologicznymi Bałtyku oraz uświadomił im kluczową rolę ośrodka w odtwarzaniu populacji fok. Największe zainteresowanie wzbudził odbywający się dwa razy dziennie pokaz karmienia tych uroczych zwierząt. Następnie, pod okiem pani przewodnik, udaliśmy się na długi spacer ulicą Wiejską w poszukiwaniu tradycyjnej dla tego regionu zabudowy. Do naszych czasów przetrwało zaledwie kilka budynków, a najstarsze z nich datowane są na XIX wiek. Na zabytkowych fasadach wywieszono tablice informujące o dacie budowy. Zwiedziliśmy również wydmy oraz usypany z wielkich kamieni monument nazwany Kopcem Kaszubów, który symbolizuje jedność społeczności kaszubskiej oraz początek Polski. Przewodnik opowiedziała uczniom legendę, według której krajobraz Kaszub uformowały mieszkające tu niegdyś olbrzymy nazywane stolemami, a masywne głazy miały im służyć podczas zawodów oraz innych aktywności.

Drugiego dnia udaliśmy się na wycieczkę do Trójmiasta. W Archikatedrze Oliwskiej odsłuchaliśmy 20-minutowego koncertu, w czasie którego uwagę przykuwały liczne ruchome elementy XVIII-wiecznych organów. Następnie odwiedziliśmy Stocznię Gdańską, czyli miejsce narodzin Solidarności oraz Europejskie Centrum Solidarności. Jest to miejsce pamięci o unikatowej wartości związanej z najistotniejszymi historycznymi wydarzeniami współczesnej Polski. Obowiązkowym punktem programu naszej wycieczki był również Długi Targ w Gdańsku, skupiający najbardziej reprezentacyjne budowle w mieście. Zobaczyliśmy okazały, gotycki Ratusz Głównego Miasta oraz słynnego Neptuna – zabytkową fontannę z XVII wieku, która stanowi niekwestionowany symbol Gdańska. Zwieńczeniem dnia pełnego wrażeń był spacer po sopockim molo.

Ostatniego dnia pojechaliśmy do Malborka i zwiedziliśmy jeden z najefektowniejszych zamków, jakie przetrwały do naszych czasów. Pod opieką przewodnika podziwialiśmy wystrój Zamku Średniego z siedzibą wielkiego komtura, Zamek Wysoki oraz skarbiec. Ponadto przyjrzeliśmy się wystawie malborskiej kolekcji bursztynu, która uchodzi za jedną z największych i najlepszych na świecie.

Po intensywnym zwiedzaniu i obiedzie wyruszyliśmy w bezpieczną podróż do domu.